De natuur is mijn oneindige verwondertuin! Ik luister, ik voel, ik verwonder en alles wat ik tegenkom verwerk ik in mijn kunst, gedichten en verhalen.

Mijn werk is een ode aan de natuurlijke wereld die iets in me losmaakt. Mijn woorden een verslag van mijn groeiproces.

Deze online tuin een blik door mijn ogen. 

Dwaal langs heemstromen, poëtische stilteplekken, planten die spiegelen, tuinateliers gevuld met herbaria en wouden vol verborgen herinneringen.

Het hek is altijd open om te struinen.

Miranda 

lees meer over mij >




BLOG | Verhalen, inspiratie en mooie woorden

Bladeren van schaamte

De eerste keer dat ik de bloemen ontdekte van het Groot Hoefblad was mijn mening snel gevormd. Lelijk, grof, kaal, bruut. Ik had er geen goed woord voor over. Ik snapte wel waarom ze die grote bladeren maakte. Die bladeren vond ik echter fascinerend en ik creëerde mijn versie van het blad met een foto van een vrouw er op geprint voor mijn Sensitive Survivors project.

Lees meer »

De echte schoonheid van grijs

Waarom grijs, vroeg pas iemand aan mij. Ze had het over mijn fascinatie voor grijs in deze tijd van het jaar. Schoorvoetend gaf ik eerlijk antwoord: “uit frustratie”. De irritatie die ik voelde als ik verhalen las over winterdips, Blue Monday en de symboliek van de winter en seizoenen. Ik wilde een tegenhanger laten zien. De andere kant van alles wat ‘de anderen’ vertelden, beweerden en lieten zien en er nog succesvol mee waren ook. Daarom verzon ik tijdens een grijze, regenachtige dag The Beauty of Grey.  ‘De wereld’ moest weten dat er nog meer was dan de door de media gehypete depressieve stiltemaand.

Lees meer »

Vertrouwd gevoel

De wind is vol en stevig, hier boven aan de dijk. Vanuit de polder lopen we met z’n drieën nog beschut tussen de bomen. Maar hier, op de dijk hebben we overzicht.

Lees meer »

Vast in Rietland

Opeens was daar het verhaal. Op papier en in mijn hoofd had ik al meerdere keren geprobeerd mijn ervaring met Riet te omschrijven, maar het lukte maar niet om het af te maken. Tot ik op een dag de laptop startte en het stroomde. Alleen toen klopten de beelden niet meer.

Lees meer »

Een ander ritme dan het gezin

Jaren geleden besloot ik mijn ergernis over het andere zondagritme van mijn gezin los te laten. Ga gewoon, zeiden ze, maar ik bleef vasthouden aan het beeld dat we samen moesten gaan. Tot ik op een zondagochtend toch ging en luisterde naar mijn verlangen meer buiten te willen zijn. Kou, regen, moe, ik ga gewoon wanneer ik voel dat ik moet gaan. Loop in een ander ritme dan als we samen gaan. Ik vertraag, neem de tijd, verwonder me en ga gerust uren zitten.Sindsdien ga ik meer op pad, de natuur in. Het brengt me zoveel. Thuiskomen op twee plaatsen waar ik het liefst ben.

Lees meer »

Cadeautjes

Oeverlanden Hollands Diep, zodra we de openheid achter ons laten en het hek sluiten, laat de wind ons met rust. En wanen we ons in een andere wereld. We vertragen, staan geregeld stil.

Lees meer »

Atelier | Een blik achter de schermen

15 x Sixwordstories

Voor de lente-editie van Present.Je.Kunst gebruikte ik mijn enorme stapel losgeknipte woorden om 15 kleine gedichten te schrijven. Achteraf zag ik dat ze bijna allemaal pasten in de dichtvorm Sixwordstories, een verhaal in slechts zes woorden. 

Lees meer »

Schichtig vogeltje en een zeearend

When women were birds. De laatste maanden vliegen de vragen mijn hoofd in, ze nestelen zich in mijn hoofd. Wat is klein en wat is groot? Hoe vast zitten mijn aannames hierover? Hoe wijds kan ik kijken en denken? Waar zit mijn stem? Mijn kracht? Ik schrijf, ik interview mezelf en tussendoor verschijnen werken uit mijn handen die zo intrigerend zijn dat ik er steeds opnieuw wat in zie. Ik laat elke keer los dat het niet vooraf een uitgedacht verhaal hoeft te zijn, maar mag ontstaan. Een voortdurend proces.Ik ben onwijs trots op deze werken en sta hand in hand met de andere ik die zo graag het weer naar beneden wil halen. Het is confronterend die ander in de ogen te kijken, vrienden te worden. Ik ben een schichtig vogeltje en tegelijkertijd een zeearend.

Lees meer »

Onder mijn huid

Mijn kunstproject WHEN WOMEN WERE BIRDS is onder mijn huid gekropen. Het komt overal terug, waar ik ook ben. Eén van de manieren om het los te laten, is te creëren. Alleen mijn hoofd zit in de weg. Sinds een paar weken maak ik elke dag een collage met drie elementen als basis: vogels, vrouwen en (Maria)planten. Met slechts een klein stapeltje beeld, ontstaan de meest intrigerende verhaaltjes. Elke dag. Zonder moeite. Het verbaast me iedere keer weer.

Lees meer »

Papierpulp als wegwijzer

Judith en ik hadden een speeldate ter voorbereiding van onze retraite Veldwerk & Grasgeheimen die in mei 2025 op de planning staat. Die woensdag zouden we elk in eigen atelier gaan experimenteren. Geen idee waar we naar op zoek waren, geen idee wat het zou opleveren. Riet, gras en een gepureerd sprookje stonden klaar bij mij. Ik scheurde een bladzijde lukraak uit een oud boek. Knipte wat woorden uit en mengde het door de pulp. Daar zat ik dan, ik had geen idee. Ik wilde wegblijven van het schepraam, bij velletjes scheppen. Dus begon ik de woorden weer op te vissen met gras. Ik doopte takjes, plakte gaten in rietstengels dicht, kneedde de pulp tot balletjes en raakte gefascineerd door de willekeur van de pulp. Het dwarrelde nog steeds rond als de sneeuw in een sneeuwbol, ik hoefde het alleen maar te op te vangen. Er bleef altijd wel iets plakken. Compleet willekeurig. Een woord, een vezel, een sliert pulp…

Lees meer »

Nog meer inspiratie?

Post uit de Puur Anders tuin. Schrijf je in voor zo af en toe een dosis verwondering, natuurpoëzie en kunstinspiratie. Ik deel mijn laatste intuïtieve werk, blikken achter de schermen en (video)verslagen van mijn struintochten door de tuin. Ook ben je als eerste op de hoogte wanneer mijn tuinatelier opent voor cursussen en workshops.

 

Door je in te schrijven voor de nieuwsmail ga je akkoord met het privacybeleid van Puur Anders.


Ik ben Miranda van Dijk, poëtisch kunstenaar en verhalenverteller.

lees meer over mij >>

Volg mijn verwonderingen ook op social media.